De bekende Engelse tv-kok Jamie Oliver maakt zich al jaren druk over hoe we de jeugd aan wat gezondere voeding kunnen krijgen. En dat is natuurlijk wel een beetje terecht, want de laatste jaren is fastfood overal gemakkelijk te krijgen en puilen de kantines van scholen uit met friet, snacks en snoep. Nu zijn de middelbare scholieren natuurlijk lastig te controleren, want jammer genoeg verdwijnen de meeste zakjes brood vaak linea recta een prullenbak in, zodra de pubers het huis verlaten. Ik moet eerlijk zeggen; ik heb mij er ook een aantal keer schuldig aan gemaakt, want een frietje tijdens de middagpauze was natuurlijk veel stoerder en lekkerder dan een voorgesmeerde boterham van moeders. Maar dat terzijde! De kids op de basisscholen geven we liever iets lekkers en vaak ongezonds mee ''want dan eet zij of hij tenminste''. Maar dat is natuurlijk een misvatting, want hoezo kan iets gezonds niet lekker of leuk om te eten zijn? Wij geven je graag wat tips voor de kids. Ok, en de ouders onder ons. 


Wat zullen we drinken? 


Op veel scholen zien we het gelukkig al steeds vaker voorbij komen: water! Het is natuurlijk niet altijd even aantrekkelijk, maar onze kleinste is er gelukkig dol op. Buiten dat water natuurlijk gezond is, is dit uiteraard veel beter dan een scheut zoete siroop, Yogho drink of frisdrank (dat laatste vind ik sowieso uit den boze). Natuurlijk zijn hier in de loop der jaren genoeg alternatieven voor bedacht door light of suikervrije varianten op de markt te brengen, maar willen wij de kinderen al zo vroeg aan de light dranken vol aspartaam helpen? Mocht water nou écht een probleem vormen en krijg je de beker regelmatig weer vol terug, dan is koude thee gezoet met honing natuurlijk een prima alternatief! Laat de kleine de dag er voor alvast een lekkere smaak uitkiezen of maak gewoon een fris fruitwatertje in de zomermaanden.

Is er dan iets mis met melk? Integendeel, want melk is natuurlijk goed voor de ontwikkeling van de botten en is bij een boterham natuurlijk hartstikke lekker. Zorg er echter voor dat je dan wel blijft variëren met het eten, want melk vult en dan blijft de lunch weer liggen. Wil je uitpakken op de verjaardag van de kleine deugniet, verras hem of haar dan eens met een zelfgemaakte milkshake. Het is toch feest!

Hoe maak je deze?

1 banaan
1 handje rood fruit of aardbeien
3 ijsblokjes
200 ml. ongezoete amandelmelk

Alles even in de blender of smoothiemaker en ready! Daar hoef je echt niet vroeger voor op te staan!


''Het 10 uurtje''


Het 10 uurtje is voor veel kinderen na het ontbijt het eerste eetmoment van de dag. Op veel scholen is
dit een klein kwartiertje waarin even een luchtje geschept kan worden of kort gespeeld. Gelukkig wordt er de laatste jaren in dit kwartiertje veel nadruk gelegd op een vast fruitmoment. Hierbij is het natuurlijk makkelijk om een fruitspiesje in de trommel te doen, stukjes voorgesneden fruit in een bakje of hapklare groente als snoeptomaatjes of snack komkommertjes. Bij ons is de favoriet: de gesneden stukjes appel met kaneel en rozijn. Vorkje erbij, niets meer aan doen!

How about lunch?

De lunch kan je natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Op een gegeven moment weet je precies wat jouw kind wel of niet lust en dit kan je natuurlijk doorvoeren naar de lunch op school. Is jouw kind gek van pasta? Maak dan eens een keer een lekkere pastasalade in de zomer of beleg een lekkere koude pannenkoek met wat poedersuiker. Natuurlijk niet altijd gezond, maar zo één keer in de week op bijvoorbeeld vrijdag moet dat kunnen. Als volwassenen houden we toch ook wel eens een 'vette vrijdag' op het werk? Ideaal zijn de lunchtrommels met meerdere vakken, zo kan je per vak verschillende lekkernijen verdelen. Voor een kind is 1 vak vol 'veel', maar drie vakjes met verschillende dingen 'weinig'. Het resultaat: de lunchtrommel gaat leeg. Gegarandeerd!

Moeten we dan wel brood in de trommel doen, want wordt dat niet saai? Niet als je het eventueel in een leuke, kleine vorm uitsteekt. Wit brood is natuurlijk wel een ding, want het voedt veel minder, maar is favoriet bij veel kinderen. Onze tip: hou gewoon eens een proeverijtje bruin brood. Laat de kleine meid of knul de lekkerste soort uitzoeken en ga hier mee aan de slag. Smeer één boterham met zoet beleg (denk ook eens aan appelstroop en ja ook pindakaas!) en één met hartig, om niet helemaal af te wijken van die lekkere boterham met vlokken. Hierbij zijn er talloze opties te vinden. Kleine tip: vegetarische paté. Erg lekker en de kids merken niet eens dat er geen vlees in zit. En als je dan toch op de hartige toer gaat, dan is het natuurlijk superleuk om samen op de vrije woensdagmiddag groentemuffins of pannenkoeken te maken. Gewoon subtiel wat groente door het beslag en de volgende dag meegeven als lunch. Wraps zijn hier ook een goed voorbeeld van, omdat de meeste kinderen dit zien als een hartige pannenkoek. Althans, zo verkopen wij het thuis nog wel eens.

 Snoepen of snacken?

 Feit blijft natuurlijk wel: kinderen zijn kinderen en die mogen best wel eens een  keer uit de bocht vliegen. We zijn allemaal  groot geworden met een zakje chips, een handje snoep of een patatje mayo. Ok  sommigen groter dan anderen, maar  daarover een andere keer meer. Het kan  dus echt geen kwaad om zo eens in de  zoveel tijd een snoepje of reepje  chocolade in de trommel te doen. Want  hoe leuk is het om als verrassing een  handje kruidnoten te vinden?